


Taal is van ons allemaal
Taalontwikkelend lesgeven
‘Taalontwikkelend lesgeven is een manier van lesgeven (of begeleiden, coachen) waarin de docent (of begeleider, coach) nadrukkelijk een rol heeft in het stimuleren en begeleiden van het proces van taalontwikkeling van de student(en)’ (Van der Westen, 2008).
Met andere woorden: of je nu burgerschap, rekenen, simulatie of bedrijfseconomie geeft: werken aan de taalvaardigheid van studenten zou een plek moeten krijgen in iedere les.
Wat kan ik dan doen?
Onze studenten willen vooral graag leren voor een beroep en hebben vaak minder motivatie voor de algemene vakken, zoals Nederlands. Daarom spelen de docenten van beroepsgerichte vakken en de stagebegeleiders zo'n belangrijke rol: juist die docenten kunnen de studenten laten inzien dat het belangrijk is om te kunnen lezen, schrijven en gesprekken te kunnen voeren. De koppeling van taalvaardigheid aan de beroepscontext geeft de studenten inzicht in de wijze waarop taal een rol speelt in het beroep waar ze voor leren.
En wie kunnen die koppeling nu beter maken dan de docenten van beroepsgerichte vakken en de stagebegeleiders! Hieronder vind je een aantal direct toepasbare tips.
Tips
-
Je bent je ervan bewust dat je een belangrijke rol speelt in de ontwikkeling van de beroepsidentiteit van de studenten.
-
Je besteedt in je lessen aandacht aan vaktaalwoorden.
-
Je bespreekt jouw eigen ervaringen met taal in het beroep. Wanneer is lezen, schrijven en spreken belangrijk?
-
Je laat zien welk vakblad je leest of welke website je vaak bezoekt.

© 2023 - Sara Wolvenne
​