top of page
iStock-156795989_header_edited.jpg
TIVOA-logo-RGB.png

Het goede voorbeeld

De 6e vuistregel

Weet je nog? De vijf vuistregels voor de didactiek voor het ontwerpen van taalbewuste lessen? Ons roc heeft hier in haar gloednieuwe taalbeleidsplan een 6e vuistregel aan toegevoegd:

‘'Ik geef zelf het goede voorbeeld; ik laat zien hoe professionals denken, spreken en schrijven.’

​

We bereiden onze studenten voor op de beroepspraktijk en ieder beroep heeft haar eigen taal. Taal leer je vooral door taal te gebruiken en hier (impliciete of expliciete) feedback op te krijgen; van de docent en van medestudenten. Het is dus belangrijk dat wij er in onze lessen voor zorgen dat studenten kunnen oefenen met de taal die hoort bij hun toekomstige beroep, zowel mondeling als schriftelijk. En de taal die hoort bij het beroep, leren ze van jou!

​

Als vakdocent of stagebegeleider heb je een grote invloed op de taalontwikkeling van studenten.  Hoe jij spreekt en schrijft, dient als voorbeeld voor de student! 

De taalbewuste docent...

  • ... gaat passend in interactie met studenten, collega's en ouders.

  • ... formuleert helder en concreet, afgestemd op de doelgroep.

  • ... geeft heldere uitleg.

  • ... biedt taalsteun.

  • ... zorgt voor talig geschikt lesmateriaal.

  • ...leest, spreekt en schrijft veel, om zo de eigen talige competenties te blijven ontwikkelen.

TIVOA-logo-RGB.png

© 2023 - Sara Wolvenne

​

bottom of page