

De kracht van vragen stellen
Geen vragen? Mooi!
Ken je dat? Je vraagt je studenten of er nog vragen zijn. Vijfentwintig paar ogen kijken je aan en knikken van nee. De tassen zijn al ingepakt en weg zijn ze.
Het stellen van vragen is een algemeen didactisch principe dat iedere docent in meer of mindere mate toepast. Toch is het goed er nog eens bij stil te staan hoe belangrijk het is.
De kwaliteit van de vragen die we stellen in de lessen, heeft een enorme invloed op de kwaliteit van het onderwijs. Met het stellen van goede vragen maak je contact met jouw studenten; je brengt interactie op gang en je toetst of studenten de lesstof hebben begrepen. Dit is van groot belang, omdat studenten niet alle vragen stellen in de les. Het is soms moeilijk om te herkennen welk deel van de aangeboden kennis ze niet begrijpen; dat maakt het stellen van een gerichte vraag moeilijk. Ook willen ze niet tot last zijn of voelen ze zich onzeker. De docent heeft een rol in het zichtbaar maken van het leren door het stellen van goede vragen.

Doelen bij het stellen van vragen
Door het stellen van vragen werken we aan een aantal doelen:
​
-
We maken het leren van onze studenten zichtbaar en hoorbaar.
-
We toetsen of ze de lesstof goed hebben begrepen.
-
We laten ze oefenen met het gebruiken van doelwoorden.
-
We creëren een sfeer waarin vragen stellen een vanzelfsprekend onderdeel wordt van de les en van het leren.
Tips
-
Ga er niet van uit dat jouw studenten alles hebben begrepen als ze geen vragen stellen.
-
Stel de vragen zo, dat studenten worden uitgedaagd de zojuist geleerde doelwoorden te gebruiken in hun antwoorden.
-
Als je nog niet helemaal tevreden ben over het antwoord, laat studenten elkaar aanvullen. Geef zo min mogelijk zelf het goede antwoord.
-
Zorg dat je voldoende bedenktijd geeft om een vraag te kunnen beantwoorden.

© 2023 - Sara Wolvenne
​